ISU
ANCAMAN JENAYAH SIBER
Jenayah siber merupakan jenayah komputer yang
baharu pada abad ini. Jenayah siber ini terdiri daripada unsur penipuan,
kerosakan atau pengubahsuaian program atau data komputer, pencurian maklumat,
penggodaman dan lain-lain. Kemunculan Internet sebagai alat komunikasi terkini
menjanjikan satu wadah penyebaran maklumat yang memantapkan ilmu dan maklumat.
Oleh sebab tiada siapa yang dapat mengawal perjalanan maklumat di dunia siber,
berjuta-juta laman web telah dihidupkan. Bermacam-macam maklumat sama ada benar
atau salah, idea, ideologi, propaganda dan tidak kurang juga pornografi
disebarkan melalui Internet.Ancaman
terbesar di negara ini sekarang ialah Jenayah siber yang melibatkan serangan
terhadap laman-laman sesawang (web) kerajaan. Penjenayah yang menggunakan
peralatan teknologi maklumat seperti komputer dan pencetak bagi memalsukan
dokumen seperti pasport, kad pengenalan, mata wang, dan cek juga boleh
dikategorikan sebagai Jenayah siber. Selain Itu, penipuan juga melibatkan
e-dagang dan penipuan dalam talian telefon.
Masalah-masalah ini jika tidak ditangani dengan baik dan
bersungguh-sungguh akan menjejaskan pembangunan dan ketenteraman negara pada
masa depan. Pada masa ini banyak kes yang dilaporkan kepada pihak polis
melibatkan penyalahgunaan dan penipuan melalui e-mel. Jenayah siber terdedah
kepada banyak cabaran seperti sukar diselesaikan dan teknologi yang semakin
berkembang membolehkan penjenayah melakukan jenayah terancang. Biasanya jenayah
terancang menggunakan propaganda politik bagi mengelakkan mereka dikenali polis. Teknologi
komunikasi dan maklumat (ICT) yang berkembang setiap hari menjadikan penyiasatan
bertambah rumit. Oleh itu, penguatkuasaan undang-undang perlu berubah selaras
dengan perkembangan teknologi yang ada sekarang. Biasanya penjenayah siber
terdiri daripada bekas kakitangan yang diberhentikan dan berniat untuk membalas
dendam terhadap bekas majikan mereka. Mereka mungkin juga terdiri daripada
vendor yang tidak setuju dengan kontrak yang diberikan, kakitangan
penyelenggaraan atau penggodam yang menggunakan pengetahuan mereka untuk
membuat keuntungan atau individu yang mendapat akses daripada kakitangan yang
tidak jujur. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) yang ditubuhkan pada
1998 merupakan sebuah badan yang bertanggungjawab memberikan laporan kepada
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi dalam membantu siasatan Jenayah siber dari
segi Jenis, kesan, dan sifatnya.
Selain itu,
undang-undang siber turut dicipta di beberapa buah negara di seluruh dunia Bagi
menangani masalah jenayah siber yang berleluasa dalam Internet. Negara kita
tidak terkecuali daripada mengadakan undang-undang siber sendiri. Walau
bagaimanapun, ibarat seperti melepaskan syarat untuk membuktikan negara
mempunyai prosedur tertentu untuk menapis aktiviti negatif penjenayah siber.
Kewujudan undang-undang siber yang sedia ada masih belum mampu untuk menampung
atau membanteras jenayah siber yang semakln bijak dan berleluasa. Undang-undang
siber Malaysia kelihatan belum cukup meluas dan merangkumi semua
aspek. Kejadian seperti membuat sabotaj dengan menyebarkan gambar-gambar
berunsur porno yang menjatuhkan maruah seseorang merupakan satu tindakan yang
tidak berperikemanusiaan. Pencurian wang melalui transaksi pemindahan
elektronik, pencurian nombor pin, nombor kad kredit, mencuri data-data dari
pangkalan data merupakan aktiviti yang sedang bergiat cergas.
Tetapi undang-undang siber negara sedia ada tidak mampu untuk
membendung kes-kes seperti Ini. Tegasnya, undang-undang siber dan yang
berkaitan dengannya perlu dikaji dari semasa ke semasa mengikut tahap ancaman
global yang selalu berubah-ubah. Sebenarnya, tidak ada jalan pintas dalam
menangani ancaman siber. Jalan yang terbaik ialah setiap individu perlulah
memainkan peranan masing-masing dalam lingkungan kuasa dan kemampuan yang ada.
Pihak pengurusan atasan syarikat atau organisasi perlulah menangani risiko
ancaman siber dari perspektif yang menyeluruh serta mengeluarkan polisi-polisi
yang berkesan untuk diikuti oleh pekerja syarikat. Sumber kewangan dan
staf yang mahir perlu diadakan dan mencukupi.
Bagi individu pula, perlu ada tahap kesedaran yang
tinggi tentang risiko daripada ancaman siber ini, terutamanya ketika
menggunakan komputer masing-masing. Setiap daripada kita perlulah ada rasa
tanggungjawab untuk menentukan komputer kita terjamin selamat. Selain itu,
setiap individu perlulah mempunyai etika kerja yang murni dan tidak
menyalahgunakan sumber yang diberi dengan melayari laman-laman web yang tidak
produktif, lucah, dan bertentangan dengan undang-undang dan nilai sejagat. Di
pihak kerajaan pula, kerajaan perlu mengadakan dan menentukan prasarana ICT
yang selamat dengan melaksanakan polisi-polisi yang efektif, terkini, dan
praktikal. Kerajaan juga perlu menentukan wujudnya organisasi bebas yang
mempunyai kepakaran dalam keselamatan maklumat yang boleh memberi khidmat dan
nasihat tentang cara yang betul dan sesuai untuk menangani ancaman siber.
Organisasi ini kelak diharapkan dapat dirujuk oleh semua golongan masyarakat
di Malaysia secara mudah.
No comments:
Post a Comment