snow

Wednesday, 21 December 2016

ISU KETAGIHAN PERMAINAN KOMPUTER
Ketagihan permainan video di Malaysia masih kurang mendapat perhatian oleh pihak kerajaan. Walaubagaimanapun, kita perlu akui masalah ini sering berlaku di persekitaran tempat tinggal kita dan gejala ponteng sekolah juga berkait rapat dengan isu ini. Hal ini demikian kerana pelajar sekolah sering ditangkap di 'cyber cafe' kerana bermain permainan video secara talian.Isu ini perlu diberi perhatian  sebelum menjadi barah seperti yang dialami oleh Korea Selatan,Jepun,Amerika Syarikat dan lain-lain kerana kebanyakkan remaja di negara-negara tersebut berhenti sekolah kerana ketagihan permainan video.
Masalah ketagihan permainan video adalah pengaruh rakan sebaya. Hal ini demikian kerana kebanyakan masalah sosial seperti ponteng sekolah, pergaulan bebas, buli dan lain-lain berkait rapat dengan pengaruh daripada rakan sebaya. Rakan sebaya memainkan peranan yang penting kerana remaja lebih mudah untuk berkomunikasi, berinteraksi dan berkongsi masalah sesama mereka. Mereka juga akan mencari rakan mereka apabila berasa bosan untuk melakukan sesuatu aktiviti atau sekadar berbual-bual.Sekiranya kawan yang dicarinya itu sedang bermain permainan video sekali gus menimbulkan perasaan ingin mencuba dan menyebabkan lahirnya perasaan seronok sehingga menghabiskan masa yang terluang untuk aktiviti yang tidak berfaedah ini, Keseronokkan daripada bermain permainan video ini menjadi sebati dengan jiwa remaja itu dan akhirnya menjadi satu kebiasaan serta menjurus kepada ketagihan.
Selain itu, pengaruh media massa dan elektonik. Pelbagai jenis permainan video dicipta dan diperkenalkan seperti Xbox, Playstation, GameBoy, Wii dan lain-lain. Oleh itu, pihak media massa dan elektronik berlumba-lumba menyajikan maklumat tentang permainan video tersebut menerusi radio, internet, majalah, surat khabar dan lain-lain. Maklumat tentang aksi-aksi yang dipaparkan menggunakan kualiti grafik yang tinggi dan rekaan model permainan video yang menarik dapat mempengaruhi kegairahan remaja unuk mencuba.
Kesannya, pelajaran terabai dalam kalangan remaja .Hal ini demikian kerana remaja menghabiskan masa terluang dengan bermain permainan video ini dan bukan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang pelajar iaitu menyiapkan kerja sekolah dan mengulangkaji pelajaran. Mereka juga sanggup tidak tidur semalaman demi mendapatkan kepuasan dalam bermain permainan video ini dan mengganggu pembelajaran apabila sering mengantuk serta tidur di sekolah.
Seterusnya,mendorong perlakuan jenayah selari dengan  kecanggihan teknologi 3 Dimensi(3D) yang semakin popular memaparkan aksi-aksi ganas dan kejam dalam permainan video seperti Dragon Age Orign yang telah diterbitkan pada tahun 2009.Permainan video ini menyaksikan aksi-aksi ekstrem dan ganas dilimpahi dengan darah serta pembunuhan merupakan perkara biasa dalam konsep permainan video ini menjerus kepada keterujaan remaja untuk mempraktikkan pada kehidupan sebenar pada haiwan dan tidak mustahil pada manusia.
Langkah yang perlu diambil ialah pengawasan dari ibu bapa.Ibu bapa harus pandai mendidik dan mengajar anak-anak untuk membahagikan masa antara pelajaran, bermain, bersukan dan lain-lain. Oleh itu,anak-anak akan mempraktikkan apa yang diajar oleh ibu bapa.Ibu bapa juga tidak boleh melarang anak-anak bermain permainan video kerana ia hanya memburukkan keadaan kerana anak-anak akan memberontak,sebaliknya ibu bapa haruslah memilihkan jenis-jenis permainan yang sesuai dan menerangkan akibat-akibat negatif jika memilih permainan bertemakan pembunuhan, penyeksaan, rompakan dan lain-lain serta tidak sesuai pada peringkat umur anak-anak.Hal ini demikian kerana anak-anak akan faham dan terdedah tentang kesan-kesan negatif yang akan dihadapinya sekiranya tidak mematuhi perintah ibu bapa.Ibu bapa juga boleh memilih permainan yang dapat meransang minda yang kreatif dan inovasi bagi ketajaman minda anak-anak seperti permainan yang bertemakan teka-teki,matematik,pengetahuan am dan lain-lain serta menghadkan masa untuk bermain permainan video ini.

Sesungguhnya, masalah ini harus dibendung dengan segera supaya ia tidak melarat seperti isu mat rempit dan semua pihak haruslah berganding bahu untuk membanteras masalah ini.

No comments:

Post a Comment